Getting your Trinity Audio player ready...
|
MOBA oyunları günümüzde en çok tercih edilen eSpor oyunlarının başında geliyor. Bir kaç yıl önceye kadar adını bile duymadığımız bu oyun türü nasıl bu kadar popüler oldu?
RTS (Gerçek zamanlı strateji) ve RPG (Rol yapma oyunu) karışımı olarak düşünebilir MOBA türü oyunlar. İlk MOBA diyebileceğimiz StarCraft: Brood War modu olan Aeon of Strife ile bu türün temelleri atıldı. Bu modda ünite basma, ordu yönetme yoktu. Her oyuncu kendi seçtiği bir karakteri yönetiyor ve onun yetenekleri ile oynuyordu. Mod yapımcıları, yapay zekanın yönettiği orduları yaptılar. Bu ordular belli bir rotadan ilerliyordu, bizim ‘Creep’ veya en yaygın adıyla ‘Minion’ dediğimiz birlikler ortaya çıkmış oldu. Bu ordular kuleler tarafından savunulan 3 farklı koridorda ilerlemeye çalışıyorlardı. Oyunun amacı ise kuleleri yıkıp, rakibin ana üssünü yok etmekti.
2003 yılında Warcraft 3 çıkışını yaptı. Eul isminde bir mod yapımcısı, Aeon of Strife’a benzeyen bir oyun için çalışmaya başladı. Yaptığı oyuna DotA (Defence of the Ancients) adını verdi. Warcraft 3’ün yenilikleri ve oyun motoru sayesinde, DotA hızlı bir şekilde gelişti. Karakterlerin sayısı ve alabilecekleri eşyalar büyük ölçüde arttı. Yapay zekanın ürettiği minionlar altın ve tecrübe puanı kazandırmaya başladı.
Eul, DotA’yı çıkardıktan bir süre sonra çalışmayı bıraktı. Bunun üzerine bir çok mod yapımcısı kendi versiyonlarını yapmaya başladı. Bu versiyonlar arasında en başarılı olan versiyon Guinsoo oldu.
Guinsoo kendi versiyonunda diğer mod yapımcılarının fikirlerini de alarak, ormana tarafsız canavarlar ve daha fazla eşya ekledi. Bu versiyona DotA: All Stars adını verdi. Guinsoo yeni bir mod yapımcısı olan Pendragon ile çalışmaya başladı. Pendragon ilk önce bir forum sitesi oluşturdu. Tüm DotA oyuncuları buraya fikirlerini ve görüşlerini yazmaya başladı. Bu forum ile DotA çok büyük bir ilerleme kaydetti. Oyunun hataları ve karakterlerin dengesizlikleri kısa sürede düzeltilmeye başladı.
Bundan 2 yıl sonra Guinsoo hala oyunu geliştirmekte olan ‘IceFrog’a oyunu devretti. IceFrog, herkesten çok oyuncuları dinledi. Oyunun dengesini mükemmel bir seviyeye taşıdı. Diğer mod yapımcıları farklı haritalar denemeye başladı. Ama IceFrog DotA haritasından devam etti ve geliştirdi. Oyun artık çok eğlenceli ve dengesi olabildiğince iyi bir seviyeye gelmişti. Bu süreçte Pendragon’un kurduğu forum 1.5 milyon üyeye ulaştı ve DotA en çok oynanan oyunlardan birisi oldu.
2009 yılında DotA benzeri 2 oyun çıktı. Biri Gas Powered Games tarafından çıkarılan Demigod, diğeri Riot Games tarafından çıkarılan League of Legends. Demigod oyuncular tarafından çok eleştiri aldı. Çünkü oyun çok dengesizdi, daha fazla dayanamadan başarısız oldu. Ama League of Legends çok büyük bir başarı yakaladı. LoL’e DotA’nın varisi dendi. DotA’nın ana geliştiricisi diyebileceğimiz Guinsoo ve Pendragon Riot Games’e katıldı. Fakat LoL’de DotA mekaniklerini neredeyse kullanmadılar. Kendilerine oyuncu çekmek için rehberler yazıldı, oyun öğretici videolar çekildi ve maç eşleştirme konusunda yenilikler kullanıldı. Bu sırada LoL MOBA türünde en çok oynanan oyun haline geldi.
2010 yılında ise S2 Games tarafından Heroes of Newerth adında bir MOBA oyunu çıkartıldı. Oyun LoL’ü tahtından indirmek için elinden geleni yaptı. HoN tamamen DotA’nın aynısıydı, grafikleri daha iyiydi ve Riot Games gibi oyunculara destek sunuyordu. Ama başarılı olamadılar.
2010 yılının Ekim ayında Valve DotA 2’yi duyurdu. IceFrog ile çalışmalara başlandı. IceFrog Warcraft 3 içerisinde haritaya yapmaya başladı ve Valve’nin Source motoru ile birlikte DotA 2’yi çıkardı. Valve oyunun çıkışına özel 1.6 milyon dolar değerinde bir turnuva için söz verdi. DotA 2, arkasındaki Steam ve pazarlama ile başarılı bir oyun oldu. Riot Games’e rakip olabilecek tek MOBA olarak günümüzde en çok oynanan oyunlardan birisi olarak devam ediyor.